Jednym z ważniejszych certyfikatów, o jaki ubiegać się mogą producenci kosmetyków, jest symbol NaTrue przyznawany przez organizację True Friends of Natural and Organic Cosmetics. Jednostka certyfikująca wspiera ideę kosmetyków naturalnych, angażując się w naukowe doświadczenia i ekspertyzy.
NaTrue wyróżnia trzy poziomy jakości produktów naturalnych. Taka hierarchizacja (z wykorzystaniem symbolu gwiazdki) pozwala definiować kosmetyki ekologiczne ze szczególnym uwzględnieniem ich składu. Wyróżnia się zatem następujące grupy:
- Kosmetyki naturalne (*) – produkt został wyprodukowany z surowców naturalnych, tożsamych z naturalnymi i/lub niemal naturalnych oraz wody.
- Kosmetyki naturalne z częścią organiczną (**) – większość składników (70%) wykorzystanych do produkcji kosmetyku pochodzi z upraw ekologicznych lub kontrolowanego dzikiego zbioru.
- Kosmetyki organiczne (***) – niemal cały skład (95%) opiera się na substancjach pochodzących z upraw ekologicznych lub kontrolowanego dzikiego zbioru.
Producenci ubiegający się o certyfikat NaTrue powinni również pamiętać, że opakowanie kosmetyku musi podlegać recyklingowi. Ponadto jego objętość powinna być niewielka, dostosowana do rozmiaru kosmetyku.
Organizacja True Friends of Natural and Organic Cosmetics zastrzegła, iż o certyfikat ubiegać się mogą jedynie producenci, którzy mogą certyfikować minimum 75% wszystkich kosmetyków danej marki.
W jakim celu kosmetykom nadaje się certyfikaty ?
- Certyfikaty mają za zadanie wyróżnić te produkty, które są przyjazne środowisku naturalnemu, a przy tym nie wpływają w żaden negatywny sposób na organizm człowieka.Organizacje certyfikujące ponadto promują wykorzystywanie produktów z upraw ekologicznych, jak również odpowiedzialne korzystanie z dóbr natury. Ich celem jest także propagowanie idei „Zielonej chemii” – koncepcji, która zakłada ograniczenie powstawania substancji szkodliwych w procesie przeprowadzania procesów chemicznych.
- Potrzeba ujednolicenia standardów, jakie przypisać można kosmetykom naturalnym, wynika również z faktu ochrony konsumenta. Nadużywanie pojęć ‘ekologiczny’, ‘naturalny’ i ‘organiczny’ doprowadziło do sytuacji, w której klient nie może dokonać świadomego wyboru dyktowanego wiedzą – czuje się zagubiony.